CUMPĂRĂ DUPĂ CATEGORIE
Magazine
Club5*
0
0,00 LEI
Losd fsdf sd
Nu ai nici un produs in cos.

TOP 6 alimente comune, bogate în antioxidanți

Ce sunt antioxidanții? Pentru a răspunde, trebuie să vedem, mai întâi, ce sunt radicalii liberi

Salteaua Aloe Vera Plus II: Pentru a-ți transforma salteaua într-o oază de relaxare și confort, am îmbogățit-o cu aloe vera! Detalii Aici>>

-------------------------------

Ce sunt antioxidanții?

Pentru a răspunde, trebuie să vedem, mai întâi, ce sunt radicalii liberi. Radicalii liberi sunt substanțe care fie apar, fie rămân în urmă arderilor și care generează reacții nocive pentru celule (fie omoară celulele, fie le denaturează funcțiile). Dacă vreți, sunt un fel de toxine rezultate ca urmare a “rateurilor” din timpul arderilor. Radicalii liberi se formează în mod continuu, iar dezechilibrele grave și boala apar doar dacă aceștia se formează prea rapid/în număr prea mare. Cantitatea și tipurile lor depind de cât de “bine” se fac arderile, iar acest lucru ține - la rândul său - de alimentele pe care le consumăm, de aerul inspirat, de apa băută, de cum și câtă mișcare facem și chiar de nivelul de stres.

Acum putem reveni la antioxidanți: aceștia sunt “eroii kamikaze” care reacționează cu radicalii liberi, neutralizându-i. O primă împărțire a antioxidanților ne arată că există antioxidanți de sinteză și antioxidanți naturali. Asupra majorității celor de sinteză există polemici privind fie posibilele lor efecte adverse, fie (în cazul unora dintre ei) gravitatea efectelor adverse.

Principalele clase de antioxidanți naturali sunt:

Pigmenți: polifenolii (flavonoizi, acizi fenolici etc.), carotenoizii, taninii, antocianii.

Vitamine: vitaminele acceptate unanim ca având proprietăți antioxidante importante sunt C, E și A

Enzime și cofactori (glutation, coenzima Q10 etc.)

Săruri minerale (îndeosebi cele de seleniu, zinc și magneziu)

Molecule care au proprietatea de a lega metalele (albumină, transferină, feritină). Dintre aceste categorii, cea a pigmenților este singura care are mari șanse  ne ofere, în continuare, surprize (plăcute), nefiind încă, se pare, pe de-a-ntregul cunoscută.

Ce beneficii majore ne aduc antioxidantii?

Încetinesc procesele degenerative. Prin această funcție, antioxidanții: scad semnificativ riscul bolilor cardiovasculare, al celor de cancer, al maladiilor cerebrale degenerative etc.; întârzie apariția ridurilor și degradarea pielii în general; încetinesc îmbătrânirea la nivelul întregului organism.

Întăresc sistemul imunitar: astfel, previn și combat infecțiile. Aceasta este încă o filieră prin care antioxidanții contribuie semnificativ la reducerea riscului de cancer.

Antioxidanții acționează eficient fiecare în parte, însă, în unele asocieri, fie (de exemplu vitamina A - seleniu sauvitamina A - zinc) sunt mai bine absorbiți (în acest caz vitamina A este „beneficiară”), fie (de exemplu vitamina C - zinc) fac o „muncă de echipă” a cărei valoare este și mai mare (decâtsuma” rezultatelor individuale)..

Surse concentrate de antioxidanti

Antioxidantii din condimente Anumite plante medicinale folosite pe post de condimente sunt printre cele mai concentrate surse cunoscute de antioxidanți naturali. În top stau cuișoarele, oregano, rozmarinul, cimbrul și scortișoara.

Antioxidanți vii”: germenii de cereale și mugurii unor plante (brad, zmeur, jneapăn etc.) Aceste roade ale naturii au, ca și condimentele mai sus amintite, o putere antioxidantă ieșită din comun. „Secretul” lor principal stă în enzimele conținute (fără a trece însă cu vederea vitaminele și mineralele). Marele neajuns al acestor surse de antioxidanți rezidă în faptul puterea lor se menține, în cea mai mare parte, pe o perioadă foarte scurtă de timp.

Antioxidanții din sevă: Seva plantelor și a copacilor (cum sunt cea de mesteacăn, ori seva de paltin de câmp - așa-zisa „sevă de arțar”) reprezintă o categorie aparte de surse de antioxidanți, dat fiind că în această zona este de așteptat ca medicina să mai aibă descoperiri importante de făcut.

Antioxidantii din surse animale Produsele de origine animală ne furnizează în primul rând albumină, vitamina A (în fapt retinil esteri) și coenzima Q10. Din păcate, coenzima Q10 este distrusă (total sau aproape total, în funcție de factori de temperatură și timp de expunere) prin prepararea termică (preparare indispensabilă în cazul cărnii și foarte recomandată în cel al ouălor; ouăle crude se digeră greu).

Top 6 alimente comune cu cel mai puternic efect antioxidant 

6) Struguri negri, datorită pigmenților din coajă și pulpă (în primul rând resveratrol), și datorită substanțelor din sâmburi (substanțe conținute și de sâmburii strugurilor albi, printre care și renumitele procianide). Pentru a beneficia la maximum de antioxidanții din struguri, atunci când consumați direct aceste fructe, mestecați bine sâmburii lor. Beneficiile antioxidanților din struguri sunt multiple, excelând în ceea ce privește protejarea sistemului cardiovascular și prevenirea cancerului. Atenție: strugurii destinați comercializării (cei pe care nu îi obțineți direct de la producătorii individuali, a căror recoltă este destinată în primul rând consumului propriu) conțin pesticide periculoase, care pun în umbră binefacerile antioxidanților.

5) Kiwi: proprietățile lor antioxidante sunt conferite în primul rând de luteină, de vitaminele C și E și de pro-vitamina A. Antioxidanții din kiwi ne protejează foarte eficient inima și vasele de sânge, diminuează considerabil riscul de cancer și încetinesc îmbătrânirea creierului.

4) Ceai verde – se remarcă printr-un conținut variat de antioxidanți, cu foarte bune concentrații de substanțe din subcategoria polifenolilor. Ceaiul verde acționează ca un anticancerigen redutabil, menține pentru mai multă vreme tinerețea cerebrală, vigoarea inimii și prelungește viața.

3) Usturoi: reprezintă un veritabil cocktail antioxidant prin mineralele și vitaminele din compoziția lui (seleniu, zinc, vitamina C, pro-vitamina A). În plus, usturoiul conține numeroși compuși sulfurați care acționează ca unii dintre cei mai puternici aliați naturali aiimunității (prin modul de acțiune acești compuși nu se încadrează, în general, în conceptul de „antioxidanți”, însă prin rolul lor ei sunt asemenea antioxidanților).

2) Merișoare și afine - excelează la capitolele „pigmenți” (în primul rând antociani) și vitamina C. Cele mai importante beneficii ale acestor fructe sunt protejarea eficientă împotriva maladiilor cerebrale degenerative și stimularea puternică a sistemului imunitar. De asemenea, afinele (cu precădere) ne mențin agilitatea ochilor.

1) Cătina: este fructul cu cel mai puternic complex natural de antioxidanți. Antioxidanții din cătină (în principal vitamine, minerale și pigmenți) sunt numeroși și în concentrații foarte ridicate. Eficiența cătinei în încetinirea îmbătrânirii, sub toate aspectele sale, este cu totul deosebită. Cătina este singurul fruct cunoscut a cărui valoare antioxidantă concurează cu cea a germenilor de cereale și cu cea a „condimentelor-vedetă”. Calitatea fructelor de cătină (chiar dacă planta nu este una pretențioasă atunci când vorbim doar despre supraviețuire și despre rod) depinde mai mult de sol și de condițiile de îngrijire decât în cazul altor plante. Chiar și așa, cătina, indiferent de sursa ei, rămâne cel mai valoros fruct antioxidant.